Lifestyle

Το Μεγάλο Φαγοπότι: Σαν σήμερα κυκλοφόρησε η ταινία του Μάρκο Φερέρι που προκάλεσε σκάνδαλο στο Φεστιβάλ Καννών

Πρόκειται για μία αριστουργηματική σουρεαλιστική, αναρχική ταινία, η οποία πριν ακριβώς 50 χρόνια, το 1973, έκανε το Φεστιβάλ των Καννών άνω κάτω και ανάγκασε τις κοσμικές κυρίες και τους έγκριτους κριτικούς αμερικάνικων εφημερίδων να αποχωρήσουν σοκαρισμένοι πριν το τέλος, ενώ το νεανικό κοινό και όσοι κατάλαβαν το περιεχόμενο της κοινωνικοπολιτικής αλληγορίας του, την αποθέωναν. 

Ταινία φαινόμενο, σκανδαλώδης όσο ίσως καμία, μια κινηματογραφική εμπειρία, έχοντας ένα μοναδικό κουαρτέτο πρωταγωνιστών, που δίνει τα ρέστα του, βάζοντας στόχο να αυτοκτονήσει καταναλώνοντας απίστευτες ποσότητες εδεσμάτων. Ο Μάρκο Φερέρι, αυτός ο αιρετικός έως και προβοκάτορας του κινηματογράφου, παραδίδει τη διασημότερη και ίσως καλύτερη ταινία του, δημιουργώντας αναγούλες σε όλο το ευρωπαϊκό «ανφάν γκατέ», σατιρίζοντας μέχρι τελικής πτώσεως την αστική τάξη, τον αυτοκαταστροφικό άκρατο καταναλωτισμό, την απληστία…

Το «Μεγάλο Φαγοπότι» επέστρεψε φέτος στις Κάννες, 40 χρόνια μετά την πρώτη προβολή του, στα πλαίσια ενός αφιερώματος σε παλιά αριστουργήματα του κινηματογράφου. H Αντρέα Φερεόλ, πρωταγωνίστρια της ταινίας, η οποία βρέθηκε στην προβολή, αναφέρθηκε στο σκάνδαλο της ταινίας.

Συγκεκριμένα, είχε δηλώσει: «Στο τέλος μιας προβολής, μια γυναίκα με άρπαξε και μου είπε “ντρέπομαι που είμαι Γαλλίδα”. Δεν ήξερα τι να της απαντήσω. Ήταν πολύ σκληρό. Κι όλο αυτό συνεχίστηκε στις Κάννες, κατά τη διάρκεια της προβολής. Στο Paris Match υπήρξαν κι οι καλοί κι οι κακοί. Κάποια εστιατόρια στο Παρίσι μας απαγόρευσαν την είδοσο. Ένα βράδυ με μια φίλη σε ένα ιταλικό εστιατόρι, ήταν ένα ζευγάρι. Με είδε ο άντρας και μου είπε “αφού είστε εδώ κυρία μου, εγώ να φύγω”. Επί μήνες, το σκάνδαλο καλά κρατούσε. Και καλά θα ήταν να υπήρχε και πάλι λίγο σκάνδαλο».


fagopoti

Δηλητηριώδες προφητικό

Η προκλητική ταινία του Φερέρι, που αποτέλεσε και μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες του ίδιου και του ευρωπαϊκού σινεμά εκείνη την εποχή, θα είναι προφητική. Αν τότε κατηγορήθηκε για υπερβολές που δεν βάζει ο νους, σήμερα με το πέρασμα μισού αιώνα, το δηλητηριώδες σενάριο του φιλμ μοιάζει ως κάτι συνηθισμένο, καθώς η καταναλωτική κουλτούρα πλέον έχει γίνει δεύτερη φύση για το μεγαλύτερο κομμάτι του παγκόσμιου πληθυσμού.

Ο αιρετικός Μάρκο

Ο Μάρκο Φερέρι (1928-1977), που υπήρξε από τους σημαντικότερους κινηματογραφιστές στην Ιταλία, με ταινίες όπως «Πιπί, Κακά και Νάνι» (Αργυρή Άρκτος στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1979), «Η Τελευταία Γυναίκα», «Ιστορίες Καθημερινής Τρέλας», «Γεια σου Πίθηκε» κλπ, έγινε διάσημος για το προσωπικό του βλέμμα στο σινεμά, αλλά με το «Μεγάλο Φαγοπότι» θα καταξιωθεί ως Νο 1 αιρετικός σκηνοθέτης της Ιταλίας.


marco

Ανελέητα καυστικός

Ο αδέσμευτος σοσιαλιστής και άθεος Φερέρι, το 1973, σε μια ταραχώδη εποχή, στην οποία άνθιζε ο πολιτικός κινηματογράφος και η ταξική κριτική στην Ιταλία, θα γράψει μαζί με τους Ραφαέλ Αζκόνα και Φράνσις Μπιανς, το σενάριο της πολυθρύλητης ταινίας του, βάζοντας στο στόχαστρό του την μπουρζουαζία, με την οποία είχε καταπιαστεί ιδιαιτέρως ο Λουίς Μπουνιουέλ, αλλά με μία ξεχωριστή φινέτσα, η οποία μπορούσε να διεισδύσει ακόμη και στα σαλόνια. Ο Φερέρι, όμως, δείχνει ανελέητος, πάει ένα βήμα παραπάνω, τραβάει το σκοινί μέχρι να σπάσει, με την γκροτέσκα διάθεση που περιβάλλει τους τέσσερις ήρωές του.

Φαγοπότι ασυδοσίας και ηδονής

Τέσσερις φίλοι, ένας δικαστικός, ένας πιλότος, ένας σκηνοθέτης και ένας σεφ, μια αντροπαρέα που φέρεται ξεδιάντροπα, μετέχουν σε ένα θανατερό παιχνίδι, μία άσκηση πάνω στη λαιμαργία, τη λαγνεία και την απληστία. Μαζεύονται σε μια έπαυλη, με σκοπό να φάνε μέχρι σκασμού. Να φάνε μέχρι θανάτου. Να κάνουν ένα φαγοπότι ασυδοσίας και ηδονής, απόλυτης παρακμής, στο οποίο αφήνονται ταυτόχρονα και έρμαια των ερωτικών τους παρορμήσεων με την πρόσκαιρη συνοδεία ιερόδουλων.

Σύμβολα μιας εποχής

You may also like

Comments are closed.

More in Lifestyle